Până în 2009, primele tronsoane din Autostradă vor fi finalizate


În momentul de faţă, se lucrează cu prioritate la secţiunea Câmpia Turzii -- Cluj din Autostrada Transilvania. Lucrările au necesitat angajarea a 700 de persoane, iar în lunile următoare vor mai fi angajaţi 500. În 2009, se vor finaliza secţiunile Câmpia Turzii -- Cluj şi Suplacu de Barcău -- Borş. O parte din subcontractorii de anul trecut se menţin şi în 2006.

Autostrada Transilvania este în acest moment cel mai mare proiect de infrastructură din Europa şi va fi formată din patru benzi, cu o lungime de 415 km. Porneşte din centrul României, de la nord-vest de Braşov şi ajunge la Oradea, la graniţa cu Ungaria. Este împărţită pe trei secţiuni, fiecare secţiune fiind împărţită la rândul ei în mai multe tronsoane. Prima secţiune, de 101 km, este de la Braşov la Târgu -- Mureş, a doua secţiune, în lungime de 30 de km, este de la Târgu -- Mureş la Cluj şi ultima secţiune, care are 164 de km, se întinde de la Cluj la Borş.
Lucrările la Autostrada Transilvania au început în iunie 2004 în satul Ciurila, comuna Săvădisla, judeţul Cluj. La demararea lucrărilor la Autostradă au fost angajate în jur de 800 de persoane, din care 80 % erau români. În perioada ianuarie -- martie 2005, s-a realizat o analiză a clauzelor contractuale ca urmare a obiecţiilor şi observaţiilor venite de la Uniunea Europeană, FMI, mass-media dar şi opinia publică din România. În perioada mai -- decembrie 2005 lucrările au fost sistate ca urmare a discutării şi renegocierii unor aspecte de natură economică şi legală din contract. În decembrie 2005 a fost finalizat un amendament la contract prin care au fost corectate obiecţiile autorităţilor europene. Această renegociere a contractului a întârziat finalizarea proiectului cu un an.
Premierulu Călin Popescu Tăriceanu a afirmat cu ocazia unei vizite la şantierele autostrăzii în luna iulie că deja autorităţile române au plătit companiei americane mai mult de 126 de milioane de euro, suma reprezentând mai mult de 22 % din valoarea lucrărilor ce ar trebui executate în acest an, deşi compania Bechtel a terminat doar 2 % din lucrările programate pentru 2006. Bogdan Sgârcitu, managerul de comunicare Bechtel, afirmă că există într-adevăr bani suficienţi deocamdată. Pentru 2006 există un buget de 78 milioane euro, iar pentru bugetul pe 2007 vor fi alocaţi 120 milioane euro. Tronsonul care va lega Clujul de frontieră ar urma să fie gata în 2010. Finalizarea lucrărilor se va realiza pe secţiuni. Astfel, lucrările la secţiunile Câmpia Turzii - Cluj şi Suplacu de Barcău -- Borş se vor finaliza în vara lui 2009, când se va reuşi asfaltarea acestor secţiuni, a declarat Bogdan Sgârcitu. Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, a declarat tot în luna iulie că garanţia oferită pentru autostradă este de 15 ani.

Secţiunea Câmpia Turzii -- Cluj, prioritară

În luna iulie, firma Bechtel a oferit 1200 de noi locuri de muncă pentru clujeni. Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Cluj (AJOFM) a organizat recent o bursă a locurilor de muncă în vederea angajării persoanelor din mediul rural la construcţia Autostrăzii Transilvania. În caz de angajare, firma angajatoare le va asigura transportul oamenilor la locul de muncă. Majoritatea locurilor de muncă s-au adresat muncitorilor calificaţi şi necalificaţi, dar au existat posturi şi pentru şoferi, operatori pe utilaje. Cele mai puţine oferte au fost pentru persoanele cu studii superioare, doar 10 % din totalul locurilor de muncă. Daniel Don, preşedintele AJOFM Cluj, a asigurat că persoanele disponibilizate de la Mina Iara şi Somvetra Gherla îşi vor găsi un loc de muncă pe şantierul Autostrăzii Transilvania. Bogdan Sgârcitu, managerul de comunicare al companiei Bechtel a declarat că în acest an s-au făcut în jur de 700 de angajări, în luna iulie, la şantierul Autostrăzii Transilvania, iar restul până la 1200 se vor completa luna aceasta şi în septembrie. În privinţa angajărilor pentru anul viitor, Sgârcitu a afirmat că nu există deocamdată un program în acest sens, dar mai mult ca sigur că vor mai fi angajaţi în jur de două mii de oameni.
În ceea ce priveşte planul pe acest an, reprezentantul Bechtel afirmă că se va lucra la terasamente şi structură dar nu se va asfalta nimic în acest an. Însă, lucrările la secţiunea de 26 de km Câmpia Turzii -- Cluj sunt prioritare în această perioadă.
Bechtel a obţinut prin acest proiect şi un mare număr de subcontractări cu diverse societăţi comerciale. Bogdan Sgârcitu afirmă că în acest moment nu există o listă actualizată a subcontractărilor obţinute de Bechtel, aceasta urmând să fie reactivată în aproximativ trei săptămâni. Anul trecut, lista subcontractorilor şi furnizorilor Bechtel includeau societăţi cum ar fi: Marriott Hotel, SC Hidroconstrucţia SA, Socot SA, Romglobal, ACSA SA, Amidaria, ASA Cons, Bergerat Monnoyeur, Cristel Tera, SCCF SA, EMCO Engineering, Sistec SA, Sodexho Pass. Personalul subcontractat de Bechtel pe 2005 includea un număr de 556 de persoane. În prezent, subcontractorii care se cunosc sigur sunt firma de securitate Security International şi "Medicris", pentru servicii medicale, conform managerului de comunicare Bechtel.

Gabriela Dragotă

10 aug