Autostrada Transilvania, „înviată” pe tronsonul Borş-Suplac: după 8 ani de paragină, spaniolii vor încerca să termine ce n-au reuşit americanii 

Adrian Criş

11 mai 2015

La 8 ani după abandonarea lucrărilor pe tronsonul Borş - Suplacu de Barcău, acestea vor fi reluate în cel mult 41 de zile începând de luni, 11 mai.

O garantează directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Narcis Neaga (foto dreapta), care a semnat luni, în sala mare a Prefecturii Bihor, contractul în acest sens cu grupul de firme Isolux Corsan - Corsan Corvian, din Spania. Compania a câştigat licitaţia organizată anul trecut de CNADNR după ce, cu doi ani în urmă, fusese reziliată înţelegerea cu compania Bechtel, cea căreia i-au fost atribuite lucrările în anul 2004, în guvernarea Năstase.

La jumătate de preţ

Directorul general al CNADNR a subliniat că, în comparaţie cu vechiul contract, cel cu Bechtel, înţelegerea semnată luni cu companiile spaniole permite finalizarea lucrărilor la aproape jumătate de preţ.

"La rezilierea vechiului contract (n.r. – cu Bechtel), preţul per kilometru, pentru acest sector (n.r. – Borş-Suplac), pe ceea ce urma să se mai execute, era de 4,33 milioane euro, fără TVA, şi nu includea spaţii de servicii şi servicii IT&C. În urma licitaţiei, preţul mediu, pe noul contract (n.r. – cu Isolux Corsan) este de aproximativ 2,6 milioane euro, şi include spaţii de servicii şi servicii IT&C", a explicat Narcis Neaga.

Legată de Oradea

O veste pe cât de surprinzătoare, pe tot atât de bună, este că tronsonul bihorean al Autostrăzii va fi legat de viitoarea centură a Zonei Metropolitane Oradea, pe cheltuiala CNADNR, încă din momentul finalizării lui de către companiile spaniole, astfel că nu va mai fi necesară încheierea altor contracte pentru ca acest nod să fie construit într-o perioadă viitoare incertă.

"Tronsonul va avea trei noduri, la Marca (judeţul Sălaj) se va lega de DN 19 B spre Satu Mare, la Chiribiş de drumul spre Marghita, iar la Biharia de centura Oradea", a spus Neaga, precizând că acest detaliu a fost convenit "la cererea oamenilor de afaceri şi a administraţiei locale (n.r. – Primăriei)".

O singură problemă – Mediul

Pe teritoriul judeţului Bihor, Autostrada ar urma să aibă 62,25 km, iar finalizarea tronsonului să coste, în conformitate cu contractul semnat de CNADNR şi companiile spaniole, 701 milioane lei (fără TVA), echivalentul a 155 milioane euro,

"Ordinul de începere a lucrărilor poate fi dat în 41 zile de la semnarea contractului, iar durata este de 54 luni, din care 21 pentru execuţie şi 33 luni garanţie. Va avea 42 structuri, opere de artă (n.r. – poduri, şanţuri, ziduri de sprijin etc), din care viaductul de la Suplac are 1.700 metri. Avem o singură problemă, actualizarea acordului de mediu, care este obligatorie conform legii, dar sper că nu vor fi probleme, aşa cum se întâmplă în alte părţi", a spus şeful CNADNR. El a dat exemplul autostrăzii Lugoj – Deva, unde lucrările au fost suspendate pentru că "s-a descoperit un cimitir, nişte lilieci şi trei familii de castori, sper că nu mai trebuiască să facem un pasaj şi pentru ei".

Neaga a mai adăugat că, deşi se va încerca accesarea de fonduri europene în exerciţiul 2014-2020 al UE, finanţarea lucrărilor este asigurată, inclusiv din supraacciza pe carburanţi instituită de Guvern în 2013, astfel că firmele de construcţii din Spania nu au motive să-şi facă probleme din acest punct de vedere.

Firme cu blazon

Reprezentantul grupului de societăţi Isoplus Corsan – Corsan Corvian, Juan Manuel Morales Hernandez, director de dezvoltare pentru Europa, Africa, Uzbekistan şi Armenia, a dat asigurări că speră "să ajungem la calitatea şi timpii de execuţie" prevăzuţi în contract.

Oficialul a explicat că reprezintă o firmă "de peste 100 de ani, cu o cifră de afaceri de 6 miliarde euro, 96% din venituri sunt realizate în afara graniţelor Spaniei, suntem a 46-a firmă din lume, cu peste 46.000 angajaţi, construim autostrăzi în toată lumea, în acest moment peste 6.000 kilometri, în India, Brazilia, Statele Unite ale Americii, Senegal, Tunisia, Algeria…".

La solicitarea jurnaliştilor, Morales a spus că în Spania costul mediu al unui kilometru de autostradă variază între 2-3 milioane euro în zona de câmpie şi 15 milioane euro în nord, pe relief muntos".

Mang, laudă PSD

În timp ce prefectul judeţului Bihor, Claudiu Pop, a subliniat importanţa faptului că lucrările la Autostradă vor fi reluate după 8 ani de abandon, mulţumind CNADNR şi conducerii Guvernului pentru reînceperea şantierului, preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang, s-a străduit să sublinieze că şi el are un rol în această reuşită, precum şi să laude partidul.

"Directorul CNADNR s-a săturat de câte telefoane a primit şi câte drumuri a făcut la Bucureşti domnul prefect şi cu mine. Pentru colegii din presă vreau să subliniez: PSD a pornit în Guvernul Năstase lucrările. Au venit alţii în 2005, Alianţa DA, care au blocat lucrările. S-a încercat reluarea şi iată că în 2015 s-au reluat cu guvernul PSD, şi sper că tot cu guvernul PSD se vor finaliza", a spus Ioan Mang.

 

 

 

 

eBihoreanul