CNADNR, veşti proaste despre Autostrada Borş – Suplacu de Barcău: constructorii spanioli se ceartă între ei şi întârzie cu hârtiile

8 oct

 

În condiţiile în care săptămâna aceasta Federaţia Patronilor Bihor i-a cerut demisia din cauza întârzierilor pe şantierul DN 76 Deva – Oradea şi a neîndeplinirii promisiunilor privind reluarea lucrărilor la tronsonul 3 C al Autostrăzii Transilvania, între Borş şi Suplacu de Barcău, şeful Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Narcis Neaga, dă noi veşti proaste pentru şoferii care aşteaptă încă din 2004 această autostradă care să lege judeţul atât de Occident, cât şi de restul ţării.

Printr-un comunicat dat publicităţii joi, Neaga aminteşte că după ce anul trecut a fost reziliat contractul cu compania americană Bechtel, anul acesta, în luna mai, CNADNR a contractat finalizarea lucrărilor pe tronsonul bihorean cu asocierea firmelor spaniole Corsan - Corviam Construccion – Consinit – Road Consulting & Design Solutions şi Via Design, pentru suma de 701 milioane lei fără TVA, care trebuie să dea în folosinţă cei 60,25 km de autostradă până în 3 iulie 2017.

În prezent, însă, "proiectul Suplacu de Barcău-Borş se află în faza de rezolvare a unor probleme, în vederea respectării graficului stabilit", arată şeful CNADNR.

Prima şi cea mai gravă este, conform comunicatului, faptul că firmele spaniole nu se înţeleg între ele, ceea ce pune în pericol însuşi contractul.

"Problema Asocierii nu a fost încă rezolvată până în prezent cu toate că CNADNR a solicitat Antreprenorului în nenumarate rânduri să i se prezinte soluţia unanim stabilită de către toţi membrii asocierii în ce priveşte neînţelegerile apărute între membrii asocierii. Punctul de vedere emis de către Direcţia Juridică din cadrul CNADNR asupra acestei probleme a concluzionat că, dacă raporturile dintre asociaţi încetează ar trebui să înceteze şi executarea contractului de achiziţie publică în momentul în care se află", se arată în comunicat, ceea ce înseamnă că CNADNR ar putea fi pusă chiar în situaţia de a rezilia contractul dacă "neînţelegerile" nu vor fi soluţionate cât mai curând.

De asemenea, şeful Companiei face cunoscut că deşi "contractul a început în mod firesc cu etapa de proiectare", asocierea spaniolă a elaborat o "declaraţie de proiectare" pe care a fost nevoită s-o revizuiască până acum de două ori, la cererea CNADNR, documentul nefiind nici acum aprobat pentru că "o serie de soluţii propuse nu respectă Caietul de Sarcini". Astfel, nu este finalizat nici Proiectul Tehnic şi nici Documentaţia Tehnică în baza cărora Compania să solicite autorităţilor locale Autorizaţia de Construire.

Tot în legătură cu problemele firmelor spaniole, şeful CNADNR precizează că acestea au înlocuit "5 dintre cei 6 experţi cheie", dar pentru că doi dintre cei nou propuşi, "şi anume şeful de şantier şi şeful echipei de proiectare nu cunosc limba română, care este limba contractului", Compania nu a avizat echipa şi nici nu a efectuat vreo plată în avans societăţilor din cadrul asocierii.

În ceea ce priveşte înnoirea acordului de mediu, obligatoriu din cauza faptului că din 2004, când a fost semnat contractul cu Bechtel, legislaţia privind mediul a fost modificată, Neaga afirmă că actualizarea trebuie făcută "în paralel cu proiectarea", iar CNADNR a angajat o firmă atestată care să pregătească documentaţia necesară, aceasta fiind deja depusă la Agenţiile pentru Protecţia Mediului din judeţele Mureş, Cluj, Sălaj şi Bihor, care trebuie s-o evalueze.

"Noi, Compania, am realizat ceea ce ţinea de noi şi din 3 iulie contractul a început să curgă. Antreprenorul trebuie să dea dovadă de mare seriozitate şi să-şi respecte termenele asumate. Nu vom face niciun rabat şi nu vom accepta abateri care să determine nerespectarea contractului", arată în finalul comunicatului directorul general al CNADNR, Narcis Neaga. 

Adrian Criş