De ce se bat zeci de firme din România şi din străinătate pentru construcţia a 8,7 km din Autostrada Transilvania

de Loredana VOICULESCU

29.08.2012

"Pe holurile Ministerului Transporturilor se vorbea numai italiană şi spaniolă în ziua în care a avut loc deschiderea ofertelor pentru licitaţie. De parcă nu eram în România", ni se plânge unul dintre regii asfaltului care a participat recent la deshiderea ofertelor depuse pentru cei 8,7 km ai tronsonului de autostradă Gilău-Nădăşelu.

Segmentul reprezintă doar o mică parte din Autostrada Transilvania (415 km) şi a fost scos la licitaţie de CNADNR. Ofertele au fost deschise săptămâna trecută la Ministerul Transporturilor. Au depus oferte patru firme şi nouă consorţii, ce cuprind mai mulţi constructori din Spania şi Italia, dar şi din Austria şi Germania. Nu lipsesc nici aşa-numiţii regi ai asfaltului din România, între care Pa&Co, Spedition UMB sau Consitrans.

Valoarea totală estimată a contractului şi anunţată de CNADNR este între 316,7 milioane lei (circa 70 de milioane de euro) şi 348,4 milioane lei (78 milioane euro), ceea ce înseamnă că preţul per kilometru este între 8 şi 9 milioane euro.

Pe unde trece autostrada

Sectorul 3A1 trece prin Gilău (km 0 -km 5), Garbau (km 5- km 13). "Traseul autostrăzii porneşte de la limita sectorului 2B, la nord-est de localitatea Gilău, traversând la km 0+267 un drum local (...). La km 0 + 650 traseul autostrăzii ocoleşte cimitirul localităţii Gilău, pe la nord de acesta. În continuare autostrada traversează diferite văi şi pâraie (...)", se arată într-o fişă a CNADNR.

Pe traseul segmentului de autostradă va exista un viaduct cu o înălţime maximă de 27 de metri, dar constructorii contactaţi de gândul spun că traseul nu este unul care să le pună probleme în ceea ce priveşte construcţia.

În ce condiţii constructorul care va câştiga licitaţia poate cere majorarea valorii contractului

Într-o fişă de date a CNADNR se menţionează că valoarea estimată a contractului este de 316,7 milioane de lei fără TVA, dar că CNADNR "optează pentru achiziţionarea ulterioară de noi lucrări/servicii similare de la ofertantul declarat câştigător în valoare de 31,6 milioane de lei fără TVA". Astfel că valoarea totală estimată a contractului poate ajunge la 348,4 milioane de lei fără TVA.

Una dintre condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o firmă pentru a avea şanse să câştige licitaţia este ca media cifrei de afaceri globale în ultimii trei ani să fie de minimum 315 milioane de lei.

"Fără asocierea cu o firmă italiană nu am fi avut şanse"

Vasile Rotaru, administrator Consinit Zalău, firmă care a participat la licitaţie în cadrul unei asocieri - Copisa Constructora Pirenaica - Consinit SRL - Eurocerad International SRL - recunoaşte că fără constructorul italian nu ar avea şanse să câştige contractul. "Firma italiană care conduce asocierea, Copisa, este una mare, care are fondurile necesare pentru a asigura finanţarea lucrărilor", spune Rotaru.

"Pentru noi este o locaţie aproape. Deţinem balastiere în apropiere de zona pe unde va trece autostrada Gilău-Nădăşelu. Se spunea că Bechtel aducea balast tocmai din Turcia. Pentru noi acest tronson este de interes şi din punct de vedere tehnic şi economic", ne-a declarat dr. ing. Vasile Rotaru. Firma sa mai colaborează cu Copisa şi în alte proiecte din ţară din domeniul infrastructurii, însă Gilău-Nădăşelu este cel mai mare proiect la care participă firma sa.

"Păi în ce ţară se mai duc atâţia străini să construiască autostrăzi?"

"Nu sunt prea multe lucrări, aşa se explică interesul crescut al constructorilor români şi străini pentru tronsonul Gilău-Nădăşelu", crede unul dintre constructori.

"Când am fost la Ministerul Transporturilor, la deschiderea ofertelor - pentru că m-am dus chiar eu în persoană, alte firme şi-au trimis directorii de mâna a treia - pe holurile ministerului se vorbea numai spaniolă şi italiană, parcă nu eram în România. Păi în ce ţară se mai duc atâţia străini să construiască autostrăzi? Străinii îşi fac singuri la ei în ţară autostrăzile. Iar la noi, la licitaţie, românii erau în asocieri cu firme din străinătate, străinii erau lideri de asociere, iar firmele româneşti erau <<cu sapa>>", ne-a declarat un rege al asfaltului, care nu a dorit să îi menţionăm numele.

Întrebat dacă suma estimată de CNADNR - între 70 şi 78 de milioane euro - este suficientă pentru cei 8,7 km, unul dintre constructori spune că "depinde cum te organizezi". "O lucrare o poţi face cu 70-80% din bani, o poţi termina în câteva luni sau în doi ani, sunt mulţi factori de care depinde finalizarea unei lucrări", a mai spus constructorul.

Pentru proiectarea şi construcţia autostrăzii Transilvania, sector 3A, Cluj Vest (Gilău) - Mihăieşti, km 0+000 - km 25+500, tronsonul 3A1, km 0+000 - km 8+700 s-au arătat interesate patru companii (Consorzio Stabile Alveare, Tirrena Scavi, Collini Lavori şi FCC Construccion) şi nouă consorţii (Selina SRL - Doprastav as - Sodi Constructii SRL, OHL ZS - Tel Drum, Pa&Co International - Hochtief Solution, Lena Engenharia e Construcoes - Apolodor Grup Construct - Via Design SRL - Arcadis Eurometudes, Copisa Constructora Pirenaica - Consinit SRL - Eurocerad International SRL, Azvi - Delta ACM 93, Porr Bau GmbH - Hidroconstrucţia - Studio Corona SRL, Spedition UMB - Tehnostrade şi Strabag SRL - Straco Grup SRL - Consitrans SRL - Drum Proiect SRL.

Ofertele pentru Gilău-Nădăşelu ar fi trebuit deschise în martie, iar termenul pentru finalizarea contractului, finanţat de la bugetul de stat, a fost stabilit la şase ani de la data atribuirii.

Proiectul autostrăzii Transilvania (Braşov-Borş, 415 kilometri) a început în 2004, dar constructorul, compania americană Bechtel, a finalizat doar 52 de kilometri.

În 2011 Guvernul a decis ca Bechtel ă construiască doar tronsoanele deja începute, reprezentând 118 kilometri, iar restul sectoarelor să fie scoase la licitaţie.