Autostrada A3 Campia Turzii - Ogra - Tg. Mures - De la afacerea Bechtel, la fondurile europene ce se pierd

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Luni, 22 iunie 2015

 

Lungime: 56 km 

Valoare totala: 1,2 mld lei (cca 262 mil euro) 

Constructor si valoarea contractului pe fiecare lot: 

   A3 Campia Turzii - Ogra 
    
    > Lot 1 Ogra – Iernut km 0+000 - la km 3+600 - GEIGER TRANSILVANIA SRL – WILHELM GEIGER GmbH & Co.KG pentru 55,8 mil lei

    > Lot 2 Iernut - Chetani - km 3+600 - km – km 21+500 - Licitatie contestata, ofertele vor fi reevaluate* /// Initial atribuit catre Strabag - Straco pentru 397 mil lei

    > Lot 3 Cheţani-Câmpia Turzii km 21+500 - km 37+191 - S.C. STRACO GRUP S.R.L. - S.C. SPECIALIST CONSULTING S.R.L. - S.C. TOTAL ROAD S.R.L pentru 280 mil lei

   A3 Ogra - Targu Mures

    > Lot 1 - Târgu Mureş – Ungheni  plus Drum de Legătură (9,2 km) cu Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA pentru 178 mil. lei

    > Lot 2 - Lotul 2  Ungheni – Ogra (10,1 km) cu Asocierea SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL pentru 251 mil. lei

Termenul de finalizare: iunie 2016* (Campia Turzii - Ogra) / martie 2016 (Ogra - Tg. Mures)

STADIUL ACTUAL: Patru din cele cinci loturi au fost contractate, dar inca nu se lucreaza. CNADNR s-a lasat asteptata cu emiterea Ordinelor de Incepere a lucrarilor / Lotul 2* Iernut - Chetani din cadrul Campia Turzii - Ogra a fost contestat si ofertele vor fi reevaluate. 

---

Intre Campia Turzii si Targu Mures se construiesc circa 56 de km din Autostrada A3. Tronsonul, parte din Autostrada Transilvania, a fost inclus initial in afacerea Bechtel. In 2011 americanii au renuntat la tronson, iar in 2012 ruta a fost acceptata de Comisia Europeana pe harta centrala TEN-T Core si admisibila pentru finantare europeana nerambursabila. 

Dupa doi ani de timp pierdut, tronsonul impartit in cinci loturi a fost scos la licitatie in speranta ca tara noastra sa reuseasca sa mai creasca din absorbita fondurilor europene din POST ce se pierd la final de 2015. In realitate insa, din cauza procedurilor greoaie si a tergiversarilor birocratice, proiectul va reusi sa salveze doar 25 din 260 de milioane de euro. Restul se rostogolesc in noul exercitiu financiar european 2014-2020 care, teoretic, era destinat proiectelor noi. 

---

De la Bechtel, la fondurile Europene

Ruta Campia Turzii - Ogra - Targu Mures a fost inclusa initial in mareata Autostrada Transilvania, inceputa cu americanii de la Bechtel tocmai in 2004. Din pacate, dinc auza problemelor de contract si de finantare, americanii nu au miscat nici un fir de pamant pe aceasta ruta si - in cei zece ani cat timp a rezistat contractul - au terminat doar cei 54 de km dintre Campia Turzii si Gilau (Cluj Vest) si inca 50% din cei 64 de km ai tronsonului Borsa - Suplacu de Barcau. 

In 2011, insa, in timpul mandatului Ancai Boagiu la Transporturi, Bechtel a renuntat la 6 tronsoane din Autostrada Transilvania, intre acestea aflandu-se si ruta Campia Turzii - Ogra - Targu Mures.

Eliberat de sub afacerea Bechtel, autoritatile anuntau ca vor sa demareze lucrarile cu alti constructori, insa sursa de finantare inca nu era stabilita, avand in vedere ca banii de la buget erau limitati.

In 2012 solutia salvatoare a venit, ca mai de fiecare data, de la Bruxelles. In martie, cand la sefia Transporturilor se afla Alexandru Nazare, Comisia Europeana a acceptat includerea in noua retea trans-europeana centrala de transport TEN-T Core a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu-Mures-Iasi-Ungheni. Detalii aici. 

Desi lucrurile pareau ca se astern numai bine, proiectul a cunoscut o perioada de doi ani in care lucrurile abia au miscat. 

Licitate rapid, dar contractate la peste un an dupa

In 2014, treziti parca dintr-o reverie, autoritatile de la infrastructura au realizat ca daca reusesc sa construiasca tronsonul de autostrada pana la final de 2015, cand se incheie exercitiul fiannciar 2007 - 2013, mai pot salva din banii POS-T care se pierd pentru ca Romania nu a stiut cum sa-i cheltuie. 

Asa ca primele actiuni au demarat in ianuarie 2014, iar prin vara toate contractele au fost scoase la licitatie. In septembrie au fost deschise ofertele si apoi... pauza.

Abia in ianuarie 2015, deja la un an dupa ce autoritatile de la infrastructura au inceput primele proceduri pentru licitare, au fost anuntati castigatorii. Cu putin noroc, in afara un un singur lot, toate celelalte contracte nu au fost contestate si contractele au putut fi semnate rapid. 

Si totusi, problemele nu au incetat. Contractele au fost semnate, insa ordinele de incepere a lucrarilor din partea CNADNR au intarziat si intarziat. Intr-un raspuns pentru HotNews.ro in luna mai 2015 CNADNR explica faptul ca inceperea lucrarilor va fi comunicata constructorilor "după exproprierea terenurilor necesare construcţiei".

Un lot cu probleme la contestatii

In ce priveste Lotul 2 dintre Iernut si Chetani , CNADNR a declarat in ianuarie 2015 castigatoare asocierea JV SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL pentru o valoare de 397 mil. lei, insa decizia a fost contestata la CNSC. 

Pe 16 martie CNSC a decis sa admita contestatia si a dispus reevaluarea ofertelor, insa si aceasta decizie a fost contestata mai departe la Curtea de Apel Bucuresti. Dupa o serie de amanari, CAB a decis in 11 iunie sa mentina definitiva decizia CNSC si a dispus, la randul sau, reevaluarea ofertelor din cadrul licitatiei. Timpul pierdut: peste 5 luni. 

Menita sa salveze din fondurile europene ce se pierd in 2015, autostrada va "musca" doar 25 din 260 de milioane de euro

Autostrada dintre Campia Turzii si Targu Mures, la fel ca A10 Sebes - Turda, a fost una din solutiile gasite de autoritatile de la Tansporturi pentru a limita pierderea de fonduri europene. 

Pentru ca tara noastra nu a putut demara si gestiona eficient proiectele de infrastructura, absorbtia fondurilor europene nu va putea fi facuta integral pana la momentul inchiderii exercitiului financiar - 31 decembrie 2015. Astfel, pentru a limita proportiile pierderilor, autoritatile au decis sa liciteze noi proiecte care sa fie terminate rapid si sa mai reduca din ce pierde tara. 

Desi Campia Turzii - Targu Mures a fost menita sa absoarba cat mai mult din fondurile europene ce se pierd la final de 2015, contractarea intarziata a facut ca intregul proiect sa fie unul "fazat", adica impartita in doua astfel incat o parte sa fie finantata din fondurile 2007-2013, iar restul din 2014-2020. 

Din pacate, "fazarea" a insemnat ca doar 25,5 milioane de euro vor veni din exercitul 2007-2013, iar "grosul" de peste 233 de milioane de euro vor veni din potul 2014-2020.

CRONOLOGIA PROIECTULUI:

16 noiembrie 2007 - Search Corporation a elaborat o Actualizare a studiului de Fezabilitate pentru tronsoanele in discutie

3 august 2011 - Ministrul Transporturilor de la acel moment, Anca Boagiu, anunta ca statul roman intrerupe contractul cu Bechtel pentru 6 tronsoane din autostrada Transilvania, intre care si cele dintre Campia Turzii - Ogra - Targu Mures. 

22 martie 2012 - Comisia Europeana a acceptat includerea in noua retea trans-europeana centrala de transport TEN-T Core a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu-Mures-Iasi-Ungheni. (Detalii

4 mai 2012 - CNADNR atribuie contractul de servicii de elaborare Proiect ilustrativ pentru "Autostrada Brasov- Cluj - Bors, Sectiunea 2 A, Ogra - Campia Turzii, km 0+000 - km 37+191"

28 august 2012 - CNADNR avizeaza proiectul tronsonului Campia Turzii - Ogra.

1 ianuarie 2014 - CNADNR semneaza actul aditional nr 4 cu Search Corporation pentru revizuirea proiectului tehnic si elaborarea detaliilor de executie in cazul sectiunilor Tg Mures - Ungheni - Ogra

1 iunie 2014 - Search Corporation finalizeaza revizuirea proiectului tehnicpentru sectiunile Tg Mures - Ungheni - Ogra.

22 iunie 2014 - Este scos la licitatie contractul "Proiectare si executie pentru realizarea autostrazii Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea, Sectiunea 2A: Ogra-Campia Turzii Lot 1,2,3". Proiectul este impartit in trei loturi, respectiv Ogra - Iernut (3,6 km), Iernut - Chetani (17,9 km) si Chetani - Campia Turzii (15,7 km).

19 iulie 2014 - CNADNR scoate la licitatie si restul autostrazii de la Ogra la Ungheni - Tg Mures. - Contractul: "Realizarea autostrazii Brasov – Targu Mures – Cluj – Oradea; Lotul 1 – Targu Mures – Ungheni + drum de legatura; Lotul 2 – Ungheni - Ogra"

5 septembrie 2014 - Sunt deschise ofertele pentru cele trei loturi din sectiunea Campia Turzii - Ogra. 

19 septembrie 2014 - Sunt deschise si ofertele pentru cele doua loturi licitate intre Ogra si Tg Mures

27 ianuarie 2015 - Sunt anuntati, in sfarsit, castigatorii licitatiilor pentru toate cele cinci loturi intre Campia Turzii si Tg. Mures. 

    1. Ogra - Câmpia Turzii, Lotul 1:  

- Câştigător desemnat: Asocierea SC GEIGER TRANSILVANIA SRL – WILHELM GEIGER  GmbH &Co.KG; 
- valoare: 55.782.941,89 lei fără TVA; 
- lungime traseu: 3,6 km; 
- durata de execuţie: 16 luni (4 luni proiectare şi 12 luni execuţie);

    2. Ogra - Câmpia Turzii, Lotul 2: 

- Câştigător desemnat: JV SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL; (decizia a fost contestata la CNSC)
- valoare: 397.718.661,15 lei fără TVA; 
- lungime traseu: 17,9  km; 
- durata execuţie: 16 luni (4 luni proiectare şi 12 luni execuţie); 

    3. Ogra - Câmpia Turzii, Lotul 3: 

- Câştigător desemnat: Asocierea SC STRACO GRUP SRL – SC SPECIALIST CONSULTING SRL – SC TOTAL ROAD SRL; 
- valoare: 279.744.271,56 lei fără TVA; 
- lungime traseu: 15,7  km; 
- durata execuţie: 16 luni (4 luni proiectare şi 12 luni execuţie);

    4. Târgu Mureş – Ungheni + drum de legătură: 

- Câştigător desemnat: Asocierea LEMACONS - VEGA 93 - ARCADA COMPANY;
- valoare: 179,787,916.93 lei fără TVA; 
- lungime traseu: 9,2 km (din care 4,7 drumul de legătură); 
- durata execuţie: 12 luni; 

    5. Ungheni - Ogra: 

- Câştigător desemnat: Asocierea JV SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL, 
- valoare: 251,349,460.28 lei fără TVA; 
- lungime traseu: 10,105 km; 
- durata execuţie: 12 luni; 

16 februarie 2015 - CNADNR semneaza contractul pentru  Lotul 1 Ogra – Iernut km 0+000 - la km 3+600 cu asocierea  GEIGER TRANSILVANIA SRL – WILHELM GEIGER GmbH & Co.KG;

19 februarie 2015 - CNADNR semneaza contractul pentru  Lotul 3 Cheţani-Câmpia Turzii km 21+500 - km 37+191 cu Asocierea S.C. STRACO GRUP S.R.L. - S.C. SPECIALIST CONSULTING S.R.L. - S.C. TOTAL ROAD S.R.L;

24 februarie 2015 - CNADNR semneaza contractul pentru Lotul 2  Ungheni – Ogra cu Asocierea SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL.

11 martie 2015 - CNADNR semneaza contractul pentru Lotul 1 Târgu Mureş – Ungheni  plus Drum de Legătură cu Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA;

16 martie 2015 - Prin Decizia nr. 311/C2/92 din data de 16.03.2015 emisă de CNSC, Consiliul a admis contestaţia in cazul atribuirii pe Lotul 2 Iernut - Cheţani km 3+600 – km 21+500) şi a dispus reevaluarea ofertelor conform celor menţionate în cadrul motivării.

30 martie 2015 - Asocierea ASTALDI SPA – MAX BOEGL ROMÂNIA SRL – ASTALROM SA – CONSITRANS SRL a formulat plângere la Curtea de Apel Bucureşti împotriva Deciziei nr. 311/C2/92 din data de 16.03.2015 pronunţată de CNSC;

12 mai 2015 - CNADNR transmite la solicitarea HotNews.ro ca, pana la aceasta data, nu a fost comunicată constructorilor Data de Începere a Lucrărilor. "Data de Începere va putea fi comunicată Antreprenorilor după exproprierea terenurilor necesare construcţiei", comunica CNADNR.

CNADNR clarifica si aspectul ce tine de bugetul proiectului: "Potrivit Legii Bugetului de Stat pe anul 2015, alocarea bugetară este asigurată la nivel de proiect. Astfel, pentru proiectul "Construcţia sectorului de autostradă Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureş", bugetul aprobat pentru anul 2015 este în valoare de 172.272 mii lei. Menţionăm că, această valoare include decontările estimate atât pentru contractele de execuţie lucrări, cât şi pentru supervizare, taxe, avize, achiziţii terenuri".

11 iunie 2015 - Curtea de Apel Bucuresti hotaraste ca ofertele depuse la licitatie pentru Lotul 2 sa fie reevaluate de catre CNADNR. Sursa

20 iunie 2015 - Informatii din Comitetul de Monitorizare al AM POS-T: Autostrada A3 Campia Turzii - Tg Mures a fost fazata pentru urmatorul ciclu financiar cu circa 233 de milioane de euro din totalul de aproape 260 de milioane euro. Cu alte cuvinte, desi era menita sa "salveze" din actualele fonduri, proiectul abia daca "ciupeste" 25,5 milioane de euro.