Bilantul autostrazilor la final de an: 47 de km deschisi circulatiei, 22 de km inchisi pentru reparatii la nici un an de la inaugurare. Ce s-ar putea deschide in 2016 si ce noi santiere ar putea fi lansate

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Luni, 28 decembrie 2015

Anul 2015 a fost unul dintre cei mai slabi la capitolul autostrazi si a marcat apogeul politicilor dezastruoase duse de guvernarile Ponta in domeniul infrastructurii. 

Nu doar ca au fost dati in folosinta mai putini kilometri de autostrada decat anul trecut, ci intreaga retea a scazut practic dupa ce o bucata de autostrada de langa Sibiu a fost inchisa si partial demolata, la nici un an de la deschidere, pentru ca lucrarea a luat-o la vale din cauza executiei defectuoase si a inaugurarii premature in prag de alegeri. 

Mai mult, majoritatea proiectelor in derulare au fost blocate, lipsa avizelor si autorizatiilor au incurcat serios socotelile, iar lipsa de actiune a autoritatilor de la drumuri in unele cazuri a dus la noi intarzieri. 

In total, in 2015 au fost dati in folosinta 46,6 km noi de autostrada, cel mai putin din ultimii cinci ani, chiar mai putin si decat cei 50 de km din 2014. 

Cu toate acestea, cu deschiderea din decembrie a Lotului 2 din A1 Timisoara - Lugoj (25,6 km) si darea in folosinta si a celor 10 km de langa Lugoj finalizati din 2013 dar nefolositi ca se opreau in camp, Romania a reusit pe ultima suta de metri sa evite contraperformanta uriasa de a inchide anul 2015 cu mai putini kilometri de autostrada functionali decat in urma cu un an.  


Ce s-a deschis: 46,6 km

    - A1 Arad - Nadlac, Lot 2 - 11 km (restul de 10 kmdin Lotul 2 + 1km la Punctul de trecere al frontierei) - (iulie)

    - A1 Timisoara - Lugoj, Lot 2 - 25,6 km (decembrie)

    - A1 Lugoj - Deva, Lot 2 - 10 km - tronsonul finalizat inca din 2013, dar nedeschis traficului pentru ca se termina in camp - (decembrie)


Ce s-a inchis: 

    - A1 Orastie - Sibiu, Lot 3 - 22 km  (septembrie 2015)

A1 Orastie Sibiu, Lot 3 - sau Saliste-Cunta cum mai este cunoscuta ea - este autostrada de 22 de kilometri care a marcat o premiera: a fost inchisa circulatiei rutiere, la nici un an de la deschiderea sa. 

Asta pentru ca autostrada a inceput s-o ia la vale si sa se crape pe anumite portiuni, rezultat al unor executii defectuoase. Problemele de pe Sibiu - Orastie Lot 3 au ajuns acum pe masa DNA, inclusiv fostul sef al CNADNR, Narcis Neaga, fiind vizat de procurori.  

Desi inchiderea circulatiei in luna septembrie era menita sa dureze doar o luna, restrictia s-a prelungit, iar la finalul lunii octombrie o portiune de circa 200 de metri a fost demolata si excavata cu totul. In prezent, lucrarile de reconstructie s-au oprit si nimic pe santier nu mai misca.


Ce s-ar putea deschide in 2016: 75,45 km


    - A1 Lugoj - Deva, Lot 2 -  Circa 17 km (din cei 29 ai autostrazii) 

    - A1 Lugoj - Deva, Lot 3 - 21 km 

    - A3 Gilau (Cluj Vest) - Nadaselu - 8,7 km

    - A10 Sebes - Turda, Lot 3 - 12,45 km

    - A10 Sebes - Turda, Lot 4 - 16,3 km

Anul 2016 ar putea aduce mai multi kilometri de autostrada care sa fie deschisi circulatiei, insa nu fara mari eforturi din partea autoritatilor de la drumuri si a guvernului Ciolos. 

Desi dupa termenele contractuale ar trebui sa se inaugureze aproape 150 de kilometri, in mod realist am putea spera la o deschidere doar pe jumatate din aceasta distanta - asta pentru ca intarzierile acumulate de proiectele in derulare in ultimii doi ani pot fi cu greu intoarse.

Ce santiere noi ar urma sa porneasca in 2016:

    - A3 Nadaselu - Mihaiesti - 16,8 km
    - A3 Campia Turzii - Tg. Mures - 56 km
    - A3 Comarnic - Brasov, la capete: - 10,3 km
    - A3 Bucuresti - Sos. Popasului - 3 km
    - A3 Suplacu de Barcau - Bors - 64 km
    - A7* Centura Bacau - 16 km
    - Centura Sud a Capitalei - 35 km

*Parte din autostrada Moldova A7, dar construita pe jumatate, de tip "Half-profile".

Totusi, pe langa inaugurari, in anul 2016 ar urma sa se deschida alte cateva noi mari santiere de autostrada. Majoritatea vor fi in zona Transilvaniei, insa s-ar putea demara lucrarile si la primii kilometri din autostrada Moldova, unde centura Bacaului va fi realizata partial in sistem "half-profile" (n.r. constructia corpului autostrazii completa, dar asfaltul turnat doar pe jumatate) peste viitoare autostrada sau drum expres ce va strabate regiunea de la Nord la Sud.

Marile obstacole

Desi anul 2016 pare ca ar putea aduce vesti mai bune, trebuie precizat ca exista riscul ca marile proiecte sa acumuleze noi si noi intarzieri. Lipsa avizelor si a autorizatiilor este principala problema, iar fara eforturi sustinute din partea Guvernului Ciolos si a autoritatilor de la drumuri, blocajele nu vor putea fi eliminate.  

In plus, exista si situatia in care ar putea fi gata tronsoane de autostrada (Gilau-Nadaselu, Lugoj-Deva, Lot3), dar care nu se vor putea conecta la restul retelei rutiere. Ramane in sarcina autoritatilor sa rezolve cat mai rapid solutiile de descarcare a traficului acolo unde noi tronsoane vor fi terminate. 

Toti ochii pe Pitesti-Sibiu

Fara doar si poate, cel mai important proiect de autostrada ramane autostrada Sibiu - Pitesti, iar toti ochii sunt acum spre derularea contractului de revizuire a Studiului de Fezabilitate, o etapa extrem de importanta, cruciala pentru intreaga derulare a proiectului.  

Din pacate, deja exista o serie de semne ingrijoratoare cum ca actualul contract nu decurge conform planurilor.

In luna noiembrie Asociatia Pro Infrastructura (API) semnala lipsa unor informatii esentiale legate de studiul geologic si topografic si acuza ca, de fapt, contractul nu ar decurge corespunzator. La inceputul lunii decembrie, autoritatile de la Transporturi au anuntat ca au decalat termenul pentru sectiunile de capat din decembrie pana in luna iunie 2016, cand Asocierea Spea Ingineria – Tecnic Consulting Engineering Romania ar trebui sa livreze intreg studiul, pe toate cele cinci sectiuni aleproiectului.

Cati bani europeni pentru autostrazi si drumuri a pierdut Romania pentru ca nu a putut sa-i cheltuie?

31 decembrie 2015 marcheaza si finalul perioadei de executie a fondurilor europene 2007 - 2013, iar Romania se afla in situatia in care va pierde circa 7 miliarde de euro - fonduri europene nerambursabile - pentru ca nu a fost in stare sa-i cheltuiasca sau pentru ca nu a putut sa-si termine la timp lucrarile incepute. Situatia este ingrijoratoare in special in zona de transport. 

Solutia de salvare acolo unde exista proiecte incepute deja a fost "fazarea" lor pe noul ciclu financiar european 2014 - 2020. Cu alte cuvinte, pentru a nu returna banii si a plati lucrarile neterminate la timp, autoritatile le-au impartit in doua faze, cea de-a doua fiind finantabila din noulbuget european. 

CNADNR singura are lucrari neterminate de aproape 1,3 miliarde de euro care trebuie fazate pentru a consuma banii din perioada de programare 2014-2020, in loc sa fi folosit fondurile europene 2007-2013, care se pierd prin dezangajare automata. 

Acesti bani se duc pe proiecte pe care Romania le-a inceput, unele cu mare intarziere, altele in mare graba pentru a mai salva ceva, dar care nu sunt gata in termen si, acum, vor "manca" o felie si mai mare din noul buget european destinat tarii noastre. Prin fazare, practic, Romania va cheltui 1,3 miliarde de euro pe drumuri si autostrazi "vechi", in loc sa ii directioneze catre proiecte "noi".

Evolutia km de autostrada deschisi circulatiei in ultimii ani:
 
    2009 - 42 km
    2010 - 28 km
    2011 - 57 km
    2012 - 139 km
    2013 - 108 km
    2014 - 50,5 km
    2015 - 46,6 km

Km de autostrada functionali* in Romania, in perioada 2008 - 2015:

    2008: 262,9 km
    2009: 304,9 km
    2010: 332,5 km
    2011: 389,15 km
    2012: 528,15 km
    2013: 636,5 km 
    2014: 687 km
    2015: 711,6 km*

*Cei 22 de km de pe Lotul 3 al autostrazii Sibiu - Orastie nu au fost pusi la socoteala pentru ca, din cauza problemelor aparute, nu sunt functionali si nu sunt deschisi traficului rutier