Autostrada Transilvania, tot mai aproape de Sălaj

FLORIN NEGOIŢĂ 

MARTIE 24, 2015

Un nou tronson din autostrada Transilvania a fost scos la licitaţie, a anunţat Compania Naţională de Autostrăzi (CNADNR). Este vorba de tronsonul A3 dintre Nădăşelu, localitate situata imediat la nord-vest de Cluj – Napoca, şi Mihaieşti (la intersectia cu DN1F spre Zalău). Tronsonul are o lungime de 16,8 km şi vine în continuarea porţiunii de 8,7 km aflată în constructie în prezent între Gilău şi Nădăşelu, un traseu pe cât de scurt, pe atât de important, având în vedere că este vital pentru traficul rutier din zona municipiului Cluj-Napoca şi cel de tranzit înspre şi dinspre Satu Mare si Zalău.

Lucrările pentru tronsonul Gilău-Nădăşelu evoluează exemplar, constructorul UMB-Tehnostrade dând dovadă de o mobilizare în teren, la cele mai înalte cote.

Licitaţia pentru noul tronson porneşte de la valoarea estimata de aproximativ 154 de milioane de euro, iar finanţarea ar urma să fie asigurată în totalitate de la bugetul de stat.
Potrivit CNADNR, valoarea estimată a contractului este de 687.513.425 fără TVA, adica circa 154 milioane de euro. Compania spune că acest contract va avea o durată de implementare de 66 luni din care 6 luni perioada de proiectare,12 luni perioada de execuţie si 48 luni perioada de garanţie a lucrărilor.
Termenul limită de depunere al ofertelor este 6 mai, iar data deschiderii ofertelor este in aceeasi zi. Proiectul este unul ce urmează a fi finanţat integral de la bugetul de stat. Traseul autostrăzii porneşte de la Nodul Nădăşelu, km 8+700 şi traversează la km 9+213 drumul judeţean DJ 108C, calea ferată Cluj – Oradea şi pârâul Nadăşu printr-un viaduct cu lungimea de 729 m. În continuare, traseul se desfăşoară pe Dealul Ascutit şi evită proprietatea cimitirului localităţii de la km 10+800.
Localitatea Sardu este traversată la km 14+609 printr-un viaduct cu lungimea de 324 m, viaduct care traversează drumul comunal DC 143 şi pârâul Sardu. În continuare traseul autostrăzii se desfăşoară paralel cu drumul naţional DN 1F, ocolind localitatea Sânpaul pe la vest de aceasta, traversând o serie de drumuri de exploatare.
Traseul ocoleşte pe la est localitatea Mihaieşti, traversând Valea Trifii, Valea Berindului şi drumul naţional DN 1F la km 21+300 cu un pasaj de 203,50 m lungime. În continuare, printr-o modificare locală a axului pe tronsonul km 22+400 – km24+400 se evită botul de deal de la km 23+200 cu o coborâre a liniei roşii cu cca. 3-4 m, se obţine scurtarea viaductelor de la km 22+600 şi km 23+800 de la 400 m la 120 m, respectiv de la 520 m la 120 m.

Din păcate, nu toate tronsoanele au beneficiat de materiale de calitate, mână de lucru experimentată sau seriozitate din partea celor puşi să conducă lucrările. Astfel că, nici nu apucă să fie dată în folosinţă, că această autostradă are deja nevoie de reparaţii, pentru că a ruginit fierul beton din pilonii dintre Suplacu de Barcău şi Borş.

Lucrările s-au oprit acum circa 8 ani, iar fierul pilonilor a ruginit, astfel că acum este nevoie de reverificarea structurilor de rezistenţă.

Secţiunea 3C Suplacu de Barcău – Borş a Autostrăzii Transilvania are 70 de kilometri şi aşteaptă de aproape 10 ani reluarea lucrărilor. Dacă Guvernul ar investi circa 1,2 miliarde de lei, lucrările ar putea fi terminate până la jumătatea anului viitor.

Specialiştii în construcţii sunt de părere că timpul curge în defavoarea tronsonului bihorean de autostradă. Acest tronson, care putea fi terminat de câţiva ani, este vital pentru autostradă, pentru că va permite legarea de autostrada adusă de Ungaria până la graniţă.

 

Magazin Sălăjean