Daca gasim 10 miliarde de euro, construim 1.700 km de autostrazi

Vineri 19 August 2005

 

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) are in administrare 210 km de autostrazi si o retea de 15.700 km de drumuri nationale, din care 5.774 km drumuri nationale europene, 4.538 drumuri nationale principale si 5.178 km drumuri nationale secundare. Romania se afla, prin pozitia sa geografica, intr-o zona de intersectie a magistralelor internationale de transport care leaga Europa de la nord la sud si de la est la vest, asigurand in acelasi timp legatura cu toate retelele de transport rutier ale tarilor vecine si cu cele din Europa si Asia.
In contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si al cresterii valorii medii de trafic cu 70%, CNADNR deruleaza programe de reabilitare si modernizare a drumurilor nationale, de fluidizare a traficului, de constructie a variantelor ocolitoare pentru marile orase, precum si programe de constructie de autostrazi, cu prioritate fiind cele care vizeaza coridoarele pan-europene de transport, IV si IX, precum si pe reteaua transeuropeana de transport (TEN - Trans European Network). Pe drumurile nationale modernizate si reabilitate limita maxima admisa pentru greutate si gabaritul autovehiculelor de transport marfa, dupa normele europene, este de 11,5 tone, ceea ce poate conduce la o crestere a masei vehiculelor articulate cu incarcatura de la 38 tone la 44 tone.

Reabilitarea si modernizarea retelei de DN

In perioada 2005-2008 vor fi reabilitate drumurile nationale de pe reteaua TEN. Se preconizeaza ca pana in 2008 vor fi reabilitati aproximativ 1.500 km. Capacitatea portanta a drumurilor nationale reabilitate va fi ridicata la 11,5 t pe osie. Proiectul de reabilitare si modernizare a DN 1 C si DN 17 (Cluj-Dej-Suceava) este finantat de BEI si Guvernul Romaniei. Licitatia a fost finalizata in 2004. Lucrarile de executie vor demara in al II-lea semestru al anului 2005. DN 6, Craiova-Drobeta Turnu Severin, de 100 km, este finantat de ISPA si Guvernul Romaniei. Se estimeaza ca lucrarile vor fi finalizate pana in 2007. Pe sectorul Drobeta Turnu Severin-Lugoj au fost demarate procedurile de asistenta tehnica pentru proiectare si supervizare. Intre Lugoj si Timisoara lucrarile, cu o lungime de 52,2 km, sunt finantate de Banca Japoniei si Guvernul Romaniei si vor fi finalizate pana la sfarsitul anului 2006. DN 66, Petrosani-Simeria va fi reabilitat pe o lungime de aproximativ 89 km. Se estimeaza ca lucrarile vor fi finalizate pana in 2007. Fondurile sunt asigurate de BEI si Guvernul Romaniei. In prezent, lucrarile la sectorul Filiasi-Petrosani sunt in curs de contractare.
Un segment important al strategiei CNADNR este reabilitarea podurilor. Astfel, s-au demarat proiectele: reconstructia podului peste Prut la Radauti Prut-Lipscani, se estimeaza ca lucrarile se finalizeaza in 2005; podul mixt Calafat-Vidin, peste Dunare, si realizarea infrastructurii de acces pe teritoriul romanesc, cu finantare asigurata de Comisia Europeana prin ISPA si Guvernul Romaniei.

Programul de constructie autostrazi

Autostrada Bucuresti-Cernavoda, tronson cu o lungime de 151 km, va fi finalizata pana in 2007. Primele 3 tronsoane, cofinantate de BEI si Guvernul Romaniei, Bucuresti-Lehliu-Drajna au fost deschise circulatiei in 2004. Pe tronsoanele Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda, de 54 km, lucrarile sunt in derulare, fondurile fiind asigurate de ISPA si Guvernul Romaniei. Lucrarile de executie la Autostrada Brasov-Bors au inceput in anul 2004 pe doua tronsoane, Suplacu de Barcau-Bors si Cluj-Campia Turzii.
DN 5, intre Adunatii Copaceni si Giurgiu, va fi reabilitat si modernizat la nivel de drum expres. Termenul estimat de finalizare este 2007. Proiectul este finantat de ISPA si Guvernul Romaniei.
Lucrarile la autostrazile Bucuresti-Ploiesti-Brasov si Brasov-Bors vor continua in functie de asigurarea surselor de finantare.

Proiecte in pregatire

Constructia autostrazii Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Bucuresti, pe coridorul IV paneuropean de transport, este principala prioritate pentru CNADNR si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. In perioada urmatoare se vor derula procedurile de obtinere a finantarilor si realizarea studiilor de fezabilitate. Autostrada Ploiesti-Marasesti-Albita, pe coridorul IX paneuropean de transport, ii urmeaza indeaproape. Au fost demarate demersurile pentru asigurarea finantarii pentru elaborarea studiului de fezabilitate si a studiului de impact asupra mediului. Finantarea va fi asigurata din Fondul de coeziune si de la Guvernul Romaniei. Urmeaza apoi, ca importanta, autostrada Bucuresti-Brasov. In ceea ce priveste centura Bucurestiului la profil de autostrada in lungime de 99 km, licitatia este in derulare. Pentru varianta de ocolire a orasului Sebes, cu o lungime de 7,4 km, a fost gasita finantare prin Fondul de Coeziune. La aceasta ora, se afla in negocieri sporirea capacitatii de circulatie pe centura Ploiesti Vest, autostrada Cernavoda-Constanta, unde BEI si BERD asigura finantarea tronsonului Cernavoda-Constanta, de 52 km, respectiv varianta de ocolire a municipiului Constanta, de 23 km, unde licitatia este in derulare.
Se afla in constructie pasajul Otopeni - Aeroportul International Henri Coanda, aflat pe DN 1. Aici partea carosabila va fi largita la sase benzi, pasajul Otopeni va fi extins (6 benzi) si vor fi amenajate bucle si bretele de acces, iar in zona aeroportului va fi construit un pasaj nou. Lucrarile sunt cofinantate de BIRD si Guvernul Romaniei si se estimeaza ca vor fi finalizate la sfarsitul anului 2005. Pentru proiectul de fluidizare a traficului pe sectorul Aeroportul Baneasa-pasajul Otopeni licitatia este in derulare. Se estimeaza ca lucrarile vor fi finalizate pana in 2008.

Stadiu Lungime Fonduri necesare
Autostrazi in executie 260,4 1.190 mil EUR
Autostrazi cu contracte incheiate 337,2 1.780 mil EUR
Autostrazi in pregatire 539,7 3.527 mil EUR
Autostrazi in perspectiva 649,0 4.268 mil EUR
TOTAL 1.786,3 km 10.765 mil EUR


Un articol de Carmen Andrei