Autostrada Transilvania. Contractul pentru lotul Suplacu de Barcău-Borş, reziliat?

de Doru Cireasa 

19 octombrie 2015

Neînţelegerile apărute între constructorii lotului Suplacu de Barcău-Borş din autostrada Transilvania – 60 de kilometri – ameninţă viitorul proiectului. Firma care face proiectul ameninţă cu ieşirea din contract, fapt e va obliga CNADNR să rezilieze contractul şi să reia licitaţia.

Compania Naţio­nală de Autostrăzi şi Drumuri Naţio­nale din România (CNADNR) riscă să rămână fără constructor pentru sectorul de autostradă Su­placu de Barcău-Borş. Aceasta în pofida faptului că acest contract a fost semnat recent, în luna aprilie a acestui an. CNADNR a selectat asocierea firmelor Corsan Corviam Construccion Spania-Consinit-Road Consulting-Via Design, ultimele trei firme româneşti, pentru continuarea lucrărilor părăsite acum trei ani de către firma americană Bechtel. La momentul rezilierii contractului cu americanii lucrările erau realizate în proporţie de 50%.

Neînţelegerile izbucnite recent între cele patru firme pun însă sub semnul întrebării viitorul asocierii şi, în consecinţă, viito­rul contractului şi al lucrărilor.

Cauza neînţelegerilor

Surse din cadrul proiectului susţin că în interiorul asocierii ar fi apărut neînţelegeri între liderul acesteia, firma spa­niolă Corsan Corviam Construc­cion, şi proiectantul lucră­rilor, Via Design. Potrivit practicilor curente în lucrările de infrastructură, la momentul semnării contractului de asociere Via Design ar fi cerut pentru partea de proiectare o sumă de 10 milioane de euro, respectiv 5% din totalul proiectului (700 milioane lei). Ulterior însă, Corsan Corviam Construccion a propus firmei Via Design să îi plătească 1,5% din profitul proiectului, în condiţiile în care nivelul profitului obţinut este nesigur. Cota de 1,5% reprezenta participarea Via Desgin la asociere, liderul Corsan având 70%, Consinit 27% iar Road Consulting 1,5%. Totodată, Corsan Corviam ar fi propus ca proiectarea să fie cumpărată cu 6 milioane de euro de la Iptana, firma ce a realizat proiectul pentru Bechtel. Ar fi însă ilegal căci firma Iptana nu a fost declarată drept proiectant la CNADNR, după cum există obligaţia. 

Neînţelegerile riscă să se acutizeze. Surse neoficiale au declarat pentru „România liberă“ că Via Design ar putea anunţa ieşirea din contractul de asociere zilele acestea, fapt ce ar avea drept consecinţă rezilierea  contractului de lucrări. “Punctul de vedere emis de către Direcţia Juridică din cadrul CNADNR SA (…) Dacă raporturile dintre asociaţi încetează, ar trebui să înceteze şi executa­rea contractului de achiziţie publică în momentul în care se află“, puncta acum zece zile CNADNR.

Oficialii companiei Corsan Corviam Construccion nu au putut fi contactaţi ieri pentru a explica situaţia. Numărul de telefon cu care figurează ­Corsan Corviam Construccion la Ministerul Finanţelor nu este valabil, iar compania nu are pe site-ul său un număr de ­telefon la care să poată fi contactaţi ­oficialii companiei din România.