Când vor fi terminate AUTOSTRĂZILE Clujului

de Ionel Lespuc, 08 ianuarie 2016,

Directorul DRDP, Eugen Cecan, a explicat vineri, la Realitatea FM, când vor fi terminate autostrăzile din zona Clujului.

Pe teritoriul judeţului Cluj încep mai multe tronsoane de autostradă, aflate în diverse stadii de documentare sau construcţie. Unele dintre acestea ar putea fi gata în 2016, dar acest lucru nu se ştie cu siguranţă. Ce se ştie cu siguranţă este că termenele anunţate iniţial de Ministerul Transporturilor şi CNADNR vor fi depăşite: atât Turda - Sebeş (A10), cât şi Gilău - Nădăşel ar fi trebuit finalizate până la jumătatea anului 2016. Statusul lucrărilor a fost dezvăluit la Realitatea FM, vineri, la emisiunea „1 la 1", de directorul Direcţiei Regional de Drumuri şi Poduri (DRDP), Eugen Cecan.

Ce se termină în 2016

Potrivit lui Cecan, anul acesta se vor finaliza mai multe tronsoane de autostradă. „Tronsonul Gilău - Nădăşel se va încheia anul acesta. Poate nu în primăvară, dar sigur până la sfârşitul anului. Cei de la UMB Spedition sunt foarte serioşi. Au apărut întârzieri din cauză că există o pădure ce trebuie defrişată şi trebuie să obţinem o revizuire a acordului de mediu", a spus directorul DRDP.

Tronsonul de autostradă Gilău-Nădăşel va avea 8,7 km, costurile lucrării fiind de 258 milioane lei. Această porţiune de drum va avea 11 pasaje, iar la Nădăşel se va lega la DN1F printr-un sens giratoriu, în zona aceea urmând să fie construite şi două bretele de racordare. De asemenea, pentru că localnicii au cerut expres, se vor construi şi două pasaje pentru drumurile locale, ca oamenii să poată ajunge la terenurile agricole pe care le deţin.

Termenul iniţial de finalizare a lucrării era aprilie 2016.

Tot în 2016 ar urma să se termine, potrivit lui Eugen Cecan, două tronsoane ale autostrăzii Turda - Sebeş, A10. „Tronsoanele 3 şi 4, cele dinspre Turda, vor fi terminate total sau măcar în proporţie de 90%, adică partea carosabilă. Acestea sunt construite acum în proporţie de 35-40%. Se va putea ieşi de pe autostradă, este o coborâre la Aiud", a spus Cecan.

A10 este autostrada care va face legătura dintre Autostrada A1 şi Autostrada A3. Lucrările ar urma să fie finalizate din fonduri europene (85%) şi de la bugetul de stat (diferenţa).

Tronsonul Sebeş-Turda este împărţit în patru loturi:
Lot 1 - 17,0 km de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului, constructori: asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA - SC Pomponio SRL. Cost: 541.739.137 lei fără TVA
Lot 2 - 24,3 km de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud; constructori: asocierea Aktor SA - SC Euroconstruct Trading SRL. Cost: 549.332.494 lei fara TVA.
Lot 3 - 12,5 km de la intrarea în Aiud pana la nodul de la Decea, constructori: asocierea Tirrena Scavi SpA, Societa Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A. Cost: 420.511.921 lei fără TVA
Lot 4 - 16,3 km de la nodul Decea până în Turda, constructori: asocierea Porr Construct SRL, Porr Bau GmbH. Cost: 470.004.894 lei fără TVA.

„Pe traseul viitoarei autostrăzi Turda - Sebeş au fost identificate 29 de situri arheologice, din care pe tronsunul lotului 4 al proiectului au fost semnalate opt situri. Două dintre ele au fost cercetate amănunţit şi au fost descoperite diverse obiecte care aparţin Epocii Bronzului, a Fierului şi perioadei migraţiilor. „Nu mai avem probleme cu arheologia, dar nu avem încă autorizaţii de construire pentru toate loturile. Urmează să le obţinem", a mai spus Eugen Cecan.

Ce se termină în 2017 şi 2018

Potrivit lui Cecan, în 2017 este sigur că se vor termina tronsoanele 3 şi 4 ale A10, dar probabil că vor fi încheiate şi primele două, aflate acum la un stadiu de maximum 10%. Alte autostrăzi nu vor putea fi circulate, însă există şanse mari să înceapă lucrări la tronsonul Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureş şi la Nădăşel - Mihăieşti. „Eu cred că aceste sectoare de autostradă vor fi încheiate în 2018. Cam aşa se dă: 4 sau 6 luni de proiectare şi 18 luni de execuţie, pentru că loturile nu sunt foarte mari, în jur de 20 de kilometri fiecare", a explicat directorul DRDP. 2018 este însă un termen optimist, pentru că - aşa cum s-a dovedit - aproape niciodată nu se respectă data de finalizare stabilită.

Eugen Cecan spune că tot în 2018 speră să se poată încheia lucrările la breteaua Tureni - Autostrada Transilvania, al cărei traseu a fost modificat uşor de curând, la cererea locuitorilor din Tureni. Licitaţia pentru acest proiect, care va ajuta oraşele Turda şi Câmpia Turzii să scape de traficul greu venit dintre nordul Transilvaniei, ar urma să aibă loc anul acesta.

Din păcate, tot nu vom putea ajunge de la Cluj în Occident exclusiv pe autostradă, pentru că mai există două obstacole: tronsonul Mihăieşti - Suplacu de Barcău, pentru care nu există încă nici studiu de fezabilitate şi pe traseul căruia va exista un tunel, teama guvernanţilor din România, şi tronsonul de la Debrecen la graniţă, de 60 de kilometri, de asemenea încă nerealizat.