Se dă startul exproprierilor pentru Autostrada Transilvania. Localităţile vizate

de Teodora Demian, 11 februarie 2016

 

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată aflate pe o secţiune a Autostrăzii Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea, respectiv pe secțiunea 2A Ogra-Câmpia Turzii, precum și fondurile necesare pentru plata despăgubirilor.

Printr-o hotărâre luată în cursul zilei de 10 februarie, executivul a alocat suma de 5,015 milioane de lei, destinată despăgubirii proprietarilor celor 1.724 de imobile situate pe tronsonul 2A Ogra-Câmpia Turzii, cu o suprafață totală de 2.725.506 mp, ce urmează să fie expropriate.

Imobilele respective sunt situate în localitățile Bogata, Chețani, Cucerdea, Cuci, Iernut, Luduș și Ogra de pe teritoriul județului Mureș, respectiv în localitatea Luna din județul Cluj.

Conform biroului de presă al Guvernului, "suma de 5,015 milioane de lei necesară despăgubirii imobilelor a rezultat ca urmare a raportului de expertiză întocmit de către un expert autorizat al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România (ANEVAR), conform Legii 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică necesară realizării unor obiective de interes național, județean sau local, cu modificările și completările ulterioare, precum și normelor metodologice de aplicare a acesteia".

Printr-o altă Hotărâre, Guvernul a aprobat miercuri declanșarea procedurilor de expropriere pentru 366 de imobile proprietate privată de pe secțiunea 3A, subsecțiunea 3A1 și 3A2, pe teritoriul localităților Gilău și Gârbău din județul Cluj, de pe coridorul proiectului Autostrăzii Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea.

În acest mod s-a completat și modificat HG 416/2014, în sensul adăugării celor 366 de imobile ce urmează să fie expropriate pe această secțiune. De asemenea, pentru despăgubirea proprietarilor acestor imobile s-a suplimentat cu 74.000 de lei suma de 658.000 de lei alocată inițial, prin Hotărârea adoptată în 2014.

 

Autostrada Transilvania, proiect cu probleme

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări şi a fost reziliat în mai 2013. Pentru doar 52 km realizaţi, reprezentând 12,5% din lungimea totală a autostrăzii, de 415 km, statul român a plătit 1,2 miliarde de euro companiei americane.

 

Executanţii secţiunii 2A Ogra-Câmpia Turzii se ştiu de anul trecut

În ceea ce priveşte secţiunea 2A Ogra-Câmpia Turzii, loturile 1, 2 şi 3, licitaţia publică a fost lansată în 22 iunie 2014, iar deschiderea ofertelor s-a făcut pe 5 septembrie 2014, câştigătorii fiind anunţaţi în ianuarie 2015.

Astfel, proiectarea şi execuţia lotului întâi din tronsonul Ogra - Câmpia Turzii vor fi realizate de asocierea SC Geiger Transilvania SRL - Wilhelm Geiger GmbH & Co.KG, valoarea lucrărilor fiind de 55,78 milioane lei fără TVA.

Lotul al doilea are o lungime de 17,9 km, iar câştigătorul desemnat pentru proiectarea şi execuţia sa este Asocierea JV SC Strabag SRL - SC Straco Grup SRL. Valoarea totală a lucrărilor este de 397,71 milioane de lei fără TVA.

Cel de-al treilea lot din această autostradă, de 15,7 km, va fi proiectat şi executat de Asocierea SC Straco Grup SRL - SC Specialist Consulting SRL - SC Total Road SRL, pentru suma de 279,74 milioane de lei fără TVA.