Autostrada Transilvania, frântă. Două tronsoane, rupte de lipsa unui pod la Gilău

de Mircea Tatar

22 martie 2016,

 

Autorităţile române se află în faţa unei situaţii tragic-comice. S-ar putea să aibă gata un sector din autostrada Transilvania în acest an dar să nu poată fi utilizat.

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat la sfârşitul lunii trecute, în urma unei vizite, pe şantierul autostrăzii Transilvania, tronsonul Gilău-Nădăşel, de 8,7 km, că această bucată de autostradă va fi gata în acest an.

Ministrul nu a vorbit nimic despre cum se va lega acest tronson de 8,7 km cu celălalt tronson dat deja în folosinţă, dintre Câmpia Turzii şi Gilău, de 52 de km.

Cele două segmente vor fi unite printr-un pod, pentru care nu s-a făcut până în prezent nici măcar licitaţia de execuţie. De fapt s-a făcut o licitaţie, dar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a considerat că ofertele înaintate nu au fost conforme, şi a anulat-o, dar firmele interesate au contestat mai departe decizia la CNSC şi în justiţie, ceea ce a întârziat şi mai mult procedura de selectare a unui constructor.

Acum autorităţile sunt în situaţia în care urmează să scoată din nou la licitaţie execuţia acestui pod, iar surse din CNADNR au declarat pentru ZIUA de CLUJ că anunţul de licitaţie va fi postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) în luna aprilie a acestui an, urmând ca termenul de execuţie să fie de 5-6 luni.

Autorităţile încearcă astfel să finalizeze cumva acest pod până la sfârşitul anului, pentru a nu ajunge în situaţia tragic-comică să aibă gata autostrada Gilău-Nădăşel în 2016 dar să nu se poată lega de restul autostrăzii din cauza acestui obiectiv. Dar ce se întâmplă dacă rezultatul licitaţiei este contestat din nou sau dacă nu se prezintă nimeni?

Istoria acestui pod peste Someş este veche. El a fost inclus iniţial în lotul de autostradă pe care trebuia să-l facă Bechtel. Compania americană a început lucrul la pod, dar nu l-a terminat, deoarece în 2013 a fost reziliat contractul pe care îl avea cu statul român. Interesant este faptul că atunci când s-au licitat cei 8,7 km de autostradă dintre Gilău şi Nădăşel, în 2011, nu a fost cuprins şi acest pod în respectiva lucrare, pentru că la acel moment era în lucru la Bechtel, rezilierea contractului cu firma americană fiind făcută după finalizarea licitaţiei pentru tronsonul Gilău-Nădăşel.

CNADNR s-a mai confruntat şi cu o altă problemă pe şantierul de la Gilău la Nădăşel. Lucrările au fost blocate o perioadă din cauza unei păduri, aflate pe traseu. CNADNR a obţinut de-abia în prima zi din luna martie 2016 ordinul de ministru necesar pentru ca pădurea respectivă, cu o lungime de 1 km, să poată fi defrişată.

Lucrările la tronsonul Gilău - Nădăşel, cu o lungime de 8,7 km, aflate într-un stadiu avansat de execuţie, au fost demarate în august 2014, fiind realizate de asocierea UMB Spedition - Tehnostrade. Costul lor se ridică la 59 de milioane de euro, iar finanţarea este asigurată doar de la bugetul de stat.