CNADNR a semnat un contract de 700 mil. lei pentru finalizarea tronsonului Suplacu de Barcău-Borş, lăsat pe jumătate neterminat de Bechtel

Autor: Andreea Neferu

11.05.2015

CNADNR a semnat astăzi un contract de circa 700 de milioane de lei pentru construcţia a 60 de kilometri de autostradă între Suplacu de Barcău şi Borş, tronson la care au lucrat anterior americanii de la Bechtel, care l-au construit în proporţie de doar 50%, potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor. Tronsonul va fi finalizat de grupul spaniol Corsan-Corviam Construccion, în asociere cu firmele româneşti Consinit, controlată de Florina-Maria Pinte, Road Consulting & Design, firmă în insolvenţă controlată de Violeta Iuliana Gavrilescu Secăreanu şi Via Design (Adriana Gabriela Mustaţă).

Licitaţia pentru acest tronson de autostradă a fost lansată abia în luna mai a anului trecut, adică la un an după ce contractul cu Bechtel fusese deja reziliat, iar statul avea „mână liberă“ să reliciteze cons­truirea şoselei. În urmă cu o lună CNADNR a anunţat că a desemnat noi constructori pentru această autostradă, iar având în vedere că în scurt timp contractul a fost şi semnat, înseamnă că nu au existat contestaţii la procedura de licitaţie.

Durata estimată pentru proiectarea şi construirea şoselei între Suplacu de Barcău şi Borş este de doi ani.

Compania de drumuri a plătit circa 268 de milioane de euro din contractul total de 527 de milioane de euro în­cheiat cu americanii de la Bechtel pentru construcţia autostrăzii Suplacu de Barcău - Borş, potrivit ultimelor informaţii disponibile.

În ultimii ani de dinainte ca statul să rezilieze contractul cu americanii de la Bechtel (rezilierea a avut loc în 2013), construcţia tronso­nului a înaintat în ritm de melc, stadiul fizic de execuţie avansând extrem de lent.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, din care face parte şi tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări şi a fost reziliat în mai 2013.

Pentru doar 52 de kilometri realizaţi integral, reprezentând 12,5% din lungimea totală a autostrăzii, de 415 kilometri, şi alţi 60 de kilometri finalizaţi în proporţie de 52%, statul român a plătit 1,4 miliarde de euro companiei americane.

Nu este pentru prima oară când un şantier de autostradă început de o anumită firmă este continuat de un alt constructor. Spre exemplu, italienii de la Astaldi au câştigat alături de nemţii de la Max Boegl contractul de construcţie a autostrăzii Nădlac-Arad, după ce ambele tronsoane ale acestei şosele fuseseră începute de alte companii, Romstrade şi respectiv Alpine, care însă au intrat în insolvenţă, astfel că CNADNR a reziliat con­tractele.