CNADNR despre autostrada Suplacu Barcău-Borş:Neînţelegeri între constructori, dar şi privind avansul

8 oct

Emil Popescu

CNADNR a anunţat, în contextul în care UNPR cere demiterea conducerii companiei pentru întârzierea construcţiei autostrăzii Suplacu de Barcău-Borş, că sunt neînţelegeri între firmele din asocierea care ar urma să execute lucrările şi divergenţe între CNADNR şi consorţiu privind acordarea avansului.

"Problema asocierii nu a fost încă rezolvată până în prezent cu toate că CNADNR SA a solicitat antreprenorului în nenumarate rânduri să i se prezinte soluţia unanim stabilită de către toţi membrii asocierii în ceea ce priveşte neînţelegerile apărute între membrii asocierii. Punctul de vedere emis de către Direcţia Juridică din cadrul CNADNR SA asupra acestei probleme a concluzionat faptul că, dacă raporturile dintre asociaţi încetează ar trebui să înceteze şi executarea contractului de achiziţie publică în momentul în care se află", arată CNADNR, într-un comunicat.

Altă problemă se referă la avansul solicitat de constructori pentru începerea lucrărilor, de 15% din valoarea contractului, pe care CNADNR nu l-a achitat însă.

"Până în prezent nu a fost acordat un avans având în vedere faptul că în cadrul contractului există atât prevederea contractuală conform căreia Avansul se va acorda într-o tranşa de până la 15% din valoarea contractului, iar recuperarea acestuia se va face în procent de 20% din valoarea fiecărui Certificat Interimar de Plată (condiţiile contractelor finanţate din fonduri nerambursabile), cât şi prevederile HG 264/2004, având în vedere faptul că finanţarea acestui contract este de la Bugetul de Stat. Punctul de vedere emis de către Direcţia Juridică din cadrul CNADNR SA a concluzionat faptul că în astfel de cazuri se aplică prevederile legii şi nu clauzele contractuale", arată Compania de Drumuri.

Antreprenorul condiţionează desfăşurarea activităţilor în şantier de acordarea avansului, deşi la licitaţiei a făcut dovada că are acces la o linie de credit în valoare de minim 164 milioane lei, suma necesară pentru derularea lucrărilor pe o perioadă de patru luni, aşa cum era cerut prin fişa de date a achiziţiei.

În plus, asocierea a venit cu soluţii de proiectare care nu respectă caietul de sarcini, iar CNADNR a angajat prin DRDP Cluj un prestator de servicii care să se ocupe de documentaţia şi procedurile privind actualizarea acordului de mediu.

"Desfăşurarea în paralel a activităţilor de proiectare cu cele de actualizare a acordului de mediu, cât şi rezolvarea tuturor celorlalte probleme sunt determinante şi hotărâtoare pentru realizarea acestui proiect în termenii asumaţi contractual de către antreprenor. Noi, compania, am realizat ceea ce ţinea de noi şi din 3 iulie contractul a început să curgă. Antreprenorul trebuie să dea dovadă de mare seriozitate şi să-şi respecte termenele asumate. Nu vom face niciun rabat şi nu vom accepta abateri care să determine nerespectarea contractului", a declarat directorul general al CNADNR, Narcis Neaga.

El estimează că Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului va emite acordul de mediu în luna decembrie.

Tot joi, Uniunea Naţională a Patronatului Român şi Federaţia Patronilor Bihor au anunţat că vor cere ministrului Transporturilor, Iulian Matache, şi premierului Victor Ponta demiterea conducerii CNADNR, pentru întârzierea reluării lucrărilor la segmentul de autostradă Suplacu de Barcău - Borş.

Construcţia celor 60 de kilometri de autostradă între Suplacu de Barcău şi Borş a fost atribuită în luna mai consorţiului româno - spaniol Corsan SA - Corviam Construccion SA, Consinit SRL, SC Road Consulting & Design Solution SRL şi SC Via Design SRL

Valoarea contractului este de 701 milioane lei fără TVA. Contractul va avea o durată de implementare de 54 de luni, dintre care proiectare şi execuţie 24 de luni de la data de începere şi o perioadă de garanţie a lucrărilor de 30 de luni. Contractul a început la 3 iulie şi ar urma să fie finalizat în iulie 2017.

Neaga a declarat, la semnarea contractului, că în urma licitaţiei a rezultat un preţ mediu de aproximativ 2,6 milioane de euro pe kilometru, faţă de 4,33 milioane de euro cât s-ar fi plătit către Bechtel, care a început în 2007 lucrările la acest tronson.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări şi a fost reziliat în mai 2013.